Blogi

Kun sijainti torin laidalla ei enää riitä – katsaus OP Ryhmän toimintaan

Konglomeraatti liiketaloudellisena käsitteenä tarkoittaa yhden määritelmän mukaan monialayhtymää, jossa on mukana monenlaisia eri toimialan yrityksiä, joiden keskinäinen synergia voidaan katsoa heikoksi (Wikipedia).

OP Ryhmän tavoitteena on muuttua puhtaasta finanssitoimijasta digitaalisen ajan monialaiseksi palveluyritykseksi. Liiketoimintojen laajentaminen alkoi terveys- ja hyvinvointialalta ja tavoitteena on laajentua edelleen uusille alueille, joilla asiakkaille kyetään tuottamaan lisäarvoa. Näitä aloja ovat esimerkiksi asuminen, liikkuminen ja sähköinen kaupankäynti. Ryhmässä käytetään strategian mukaan lähinnä ICT:hen liittyviin kehitysinvestointeihin lähivuosina 300–400 miljoonaa euroa vuodessa, joten tahti on melkoinen.

Olutmerkkejä ja kumppanuuksia

Uudistumistyössään OP laittaa munat kahteen koriin: Yhtäältä satsataan sisäiseen innovaatiokulttuuriin ja sen kehittämiseen. Sisäisiä startupeja, jotka muuten nimetään olutmerkkien mukaan, perustetaan ja niille tarjotaan lisärahoitusta sitä mukaa kun idea etenee kohti toteutusta ja osoittaa potentiaalinsa. Toisaalta OP solmii aktiivisesti kumppanuuksia niin isojen kuin pientenkin toimijoiden kanssa.

Esimerkkejä OP:n uusista palveluista on jo runsaasti markkinoilla. Liikkumisen sektorilla OP Kulku -palvelun tavoitteena on tehdä sähköauton hankkimisesta helppoa ja huoletonta. DriveNow-palvelu puolestaan tarjoaa yhteiskäyttöautoja nyt jo 12.000 rekisteröityneelle käyttäjälle. Pivo-mobiililompakkosovelluksen kautta OP tekee yhteistyötä Kotipizzan kanssa tarjoten pizzatilauksia Messengerissä KotiBotilla. OP:n sairaalapalvelut laajentuvat seuraavaksi Turkuun.

Kilpailijana Amazon?

Kaikkien uusien avauksien taustalla on OP:n näkemys finanssitoimialasta historiansa suurimman murroksen kynnyksellä. Aiemmin rajoja sulkenut regulaatio vaikuttaa tällä hetkellä toiseen suuntaan, teknologian tarjoamia mahdollisuuksia rajoittaa vain mielikuvitus ja niin uudet toimijat kuin tutut kansainväliset jätitkin tunkevat pankkitoimintaan kukin omista näkökulmistaan. Esimerkiksi Amazon on kiinnostunut maksamisesta, koska se on sujuvan verkkokaupan elinehto.

Uusi pääjohtaja

Oman lisämausteensa OP:n tarinaan tuo edessä oleva vetäjänvaihdos: Pitkäaikainen pääjohtaja Reijo Karhinen jää eläkkeelle tammikuussa 2018 ja paikan ottaa Timo Ritakallio Ilmarisesta. Mitään dramaattisia muutoksia linjaan ei liene tulossa – Ritakalliolla itselläänkin on pitkä OP-tausta ja hän saa luotsattavakseen laivan, joka teki vuonna 2016 yli miljardin euron tuloksen. Tuleva pääjohtaja muuten väitteli vuonna 2016 Euroopan suurimpien pankkien strategioista ja totesi, että parhaita pankkeja yhdistää johdonmukaisuus ja eri elementtien yhteensopivuus. Mitähän Ritakallio on mieltä OP:n laajentumisesta arvoketjussa, milloin siinä tulevat rajat vastaan? Entä milloin OP aikoo ylittää Suomen rajat?

Aika näyttää, mikä on OP:n liiketoiminnan laajennusten keskinäinen synergia. Konglomeraatti tarkoittaa muuten Wikipedian mukaan myös kivettynyttä soraa, jossa sorakivet ovat kittaantuneet toisiinsa vedestä kiteytyneen kvartsin avulla. Se on ainakin varmaa, että kivettynyt OP-ryhmä ei ole.

Antti-Pekka Hulkko
Palveluliiketoiminnan johtaja, Helsingin seudun kauppakamari

Tämä bloggaus on syntynyt kauppakamarin yritysjohdolle suunnattujen Klubien OP:lle tehdyn yritysvierailun pohjalta. Kiitos OP:n väelle vieraanvaraisuudesta ja erinomaisesti järjestetystä tilaisuudesta.